OCMW Lubbeek haalt de nationale pers!

donderdag, 18 mei, 2017
OCMW Lubbeek haalt de nationale pers!

Campagne rond alcoholgebruik

Het OCMW begon enkele maanden geleden, samen met het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugspreventie, aan een campagne om te sensibiliseren rond alcoholgebruik. We boden alcoholvrij aperitief aan op onze feesten, verboden alcohol tijdens het (vrijwilligers)werk, organiseerden een workshop rond niet-alcoholische cocktails, hebben nu meer bier met geen of laag alcoholpercentage en hielden verschillende sensibiliseringsacties rond gematigd alcoholverbruik.

Immers, als je dat wilt, mag je wel eentje drinken, maar wees je bewust van wat je drinkt! Dat is althans de mening van OCMW-voorzitter Hugo Simoens. “We merkten dat sommige klanten in ons dienstencentrum moeite hadden om tijdig te stoppen. De wetenschap is trouwens duidelijk: senioren zijn meer vatbaar voor de gevolgen van alcohol. Net als jongeren moeten we hen dus aanspreken om verantwoord met alcohol om te gaan.”

En toen merkten we plots op… dat we de nationale weekendkranten gehaald hadden met onze actie. Het personeel en de bezoekers vonden dit toch wel erg bijzonder. De actie is ook erg aanvaard bij iedereen in De Sleutel. Hugo Simoens legt uit: “Ik denk dat dit komt omdat we niemand verbieden om een pintje te drinken, maar omdat we gewoon de mensen bewust maken van hun eigen keuze. En we bieden nu meer dan ooit lekkere en verfrissende alternatieven aan. Proost!”