Paul Duerinckx Lijsttrekker verkiezingen 14 oktober 2018

Promotiefilmpje van de Nieuwjaarsreceptie van 26/01/2018

Nieuwjaarsspeech  CD&V LUBBEEK vrijdag 26 januari 2018  20 uur.

Welkom iedereen op de CD&V nieuwjaarsreceptie  2018.

Een nieuwjaarsreceptie is één van de belangrijkste partijmomenten van het jaar.

We maken duidelijk waar we voor staan en wat voor ons de grote uitdagingen zijn in Lubbeek.

Deze nieuwjaarsreceptie is ook een speciale receptie want dit jaar op 14 oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen.

Op de eerste plaats mijn dank voor het onvoorwaardelijk vertrouwen  van iedereen om mijn kandidatuur als lijsttrekker en kandidaat burgemeester te valoriseren in de poll verkiezing van zonet.

De traditie wil dat de spreker een terugblik geeft op het voorbije jaar en een vooruitblik aanbiedt naar het jaar 2018.

Ik ga deze traditie slechts gedeeltelijk volgen.

Ik geef  jullie  niet alleen een terugblik op  het voorbije jaar maar ook op de voorbije 5 jaar bestuur.

Op de eerste plaats sta ik stil bij het overlijden  van 3 CD&V ‘ ers in hart en nieren. Jef Timmermans uit Linden,

Jos Lecocq uit Binkom en Paul Van Oyenbrugge uit Linden, die morgen wordt begraven.

Zij hebben elk op hun manier  het CD&V gedachtengoed vertegenwoordigd, de WIJ mentaliteit gestalte gegeven. Zij  hebben de dienstbaarheid aan  en de belangeloze inzet  binnen de lokale gemeenschap waar gemaakt tijdens hun leven.

Dan nu een overzicht van de voorbije 5 jaar bestuur.

Ik haal de mosterd bij minister Koen Geens ,door  het idee van de HINK STAP SPRONG te gebruiken

HINK: de erfenis  van 30 jaar aan één stuk een ander bestuur.

Ik spreek hier mijn respect uit voor onze mensen van CD&V, die in deze 30 duistere jaren blijvend  een positieve oppositie hebben gevoerd, die blijvend de vlam brandend hebben gehouden om klaar te staan om Lubbeek mee te besturen.

STAP : het palmares van de verwezenlijkingen.

Ik verdedig hier expliciet de beleidsnota “ Lubbeek terug op de sporen “ van de huidige coalitie.

Door de goede en loyale samenwerking tussen en met onze coalitie partners van de huidige meerderheid, hebben wij tijdens de voorbije periode al heel wat van onze programmapunten kunnen realiseren.

De goede en loyale samenwerking heeft het ook mogelijk gemaakt dat de CD&V schepenen binnen hun beleidsdomein na 5 jaar bestuur een mooi palmares kunnen voorleggen.

Deze resultaten kunnen wij als schepenen maar waar maken ,omdat wij onze gedragen en gesteund weten door alle leden van onze partij.

Ik vergelijk CD&V Lubbeek met  een driehoek. De meest gekende is de voedingsdriehoek. Deze driehoek is ook vorig jaar veranderd .

Meest opvallend is dat het een omgekeerde driehoek is geworden.

De top van de driehoek is het breedst aan de bovenkant. Als basis voor een gezond leven is gekozen voor dagelijks water drinken. Zonder water overleef je maar 3 dagen, zonder eten kan je 40 dagen verder .Zoals water levensnoodzakelijk is voor een mens, zo is de basis van CD&V Lubbeek levensnoodzakelijk om al de rest te laten functioneren.

Hoe ziet de structuur van CD&V Lubbeek eruit ?

1.FUNDERING, FUNDAMENT,FOND Dat zijn onze leden, Open Bestuur, Kernbestuur , onze werkgroepen, CD&V senioren, jong CD&V, Vrouw & Maatschappij, ons feest comité ( deze dames vormen de rode draad door alles wat wij organiseren ), het campagneteam ( caravan en tent), het communicatieteam(nieuwe website)

1. OCMW :Marijke , Koenraad en Hugo

3.Raadsleden in gemeenteraad :Herman, Andries en Ellen

4.voorzitter van de gemeenteraad :Marina, de eerste burger van onze gemeente. Zij fluisterde in mijn oor: Het is een fijne en leerrijke ervaring om een constructieve gemeenteraad te houden, en iedereen de kans geven op woord en wederwoord.

1. Schepenen van Welzijn en OCMW, onze voorzitters Koenraad en Hugo.

6.Financien , lokale economie en internationale samenwerking : Jo

7.Open bare werken, patrimonium, mobiliteit  en verkeersveiligheid, erediensten en kerkhoven :Paul

Dan de realisaties zelf : de reeks is te lang om allemaal op te noemen binnen de context van deze toespraak.

Daarom hebben Willy en Dirk voor een doorlopende projectie gezorgd , zeker het bekijken waard.

Toch enkele vaststellingen  na 5 jaar bestuur:

-de bouw van een nieuwe zaal Libbeke en een nieuwe bibliotheek: wij hebben onze belofte naar de kiezer gehouden : geen prestige project van 10 miljoen euro , maar twee functionele gebouwen met een prachtige architectuur voor de prijs van 5 miljoen euro.

-op het vlak van personeel hebben we verwachtingen bij het personeel tav de nieuwe bestuursploeg kunnen inlossen : valoriseren van het eigen personeel, beloofd maar nooit gerealiseerd in het verleden, en nu door onze ploeg wel gerealiseerd.

- de heraanleg van de Dorpsstraat is  het scharnierpunt  in openbare werken in onze gemeente. Door de aanleg van twee  collectoren is de weg open naar een volledig gescheiden systeem van regenwater en afvalwater , met als eindresultaat overal zuiver water in onze beken.

De Dorpsstraat was een eerste en moeilijke oefening in het organiseren van een werf van dergelijke omvang.

Complimenten en felicitaties vanwege Infrax voor de goede en professionele samenwerking met de gemeente Lubbeek.

-OCMW

- Efficientiewinst door de schoolmaaltijden

- Start van de renovatiewerken aan de assistentiewoningen

- Instap in initiatieven opstart eerstelijnspsycholoog (belangrijk in Vlaanderen omwille van het hoge zelfmoordpercentage) en starten BOV (bewegen op verwijzing, bewegen is bewezen levensverlengend voor onze senioren ).

- lokale economie:ondernemersevents hebben een groot succes. CD&V ondersteunt de initiatieven om de lokale handel te stimuleren , zoals kadobonnen en aangepast parkeerbeleid.

- mobiliteit en verkeersveiligheid: afschaffen van de voorrang van rechts op de hoofdassen, invoeren van zonering 5N, geen doorgaand zwaar vervoer meer door Lubbeek in voorjaar 2018.

SPRONG: Waar willen we naartoe met CD&V Lubbeek ?

Laten we allemaal onmiddellijk de daad bij het woord voegen

Open uw agenda, ga naar 14 oktober en duid aan MIJN VERKIEZINGEN

Inderdaad beste mensen, het zijn UW verkiezingen.

U staat op 14 oktober voor een dubbele opdracht:

1/ u krijgt de kans een appreciatie , een waarde oordeel uit te drukken omtrent  het geleverde werk vanwege CD&V  voor onze gemeente .

Ons palmares is uitstekend , dus al onze CD&V kandidaten zijn uw stem waard.

2/ u bepaalt op 14 oktober ook wie de volgende 6 jaar dit werk moet verderzetten

CD&V is niet links , niet rechts , niet averechts. Maar CD&V is DE WEG VOORUIT.

Mensen verwachten van CD&V  “ oplossingen “,

Meer levenskwaliteit , meer kwaliteit van leven.

Wij willen  dat stap  voor stap laten  vooruit gaan, opdat het leven en het samenleven in onze gemeente verbetert.

U kent ons , wij kunnen het , wij willen dit beleid verder zetten , wij hebben Lubbeek terug op het juiste spoor gezet, wij willen Lubbeek op het juiste spoor houden.

Het werk is niet af , er zijn vele projecten en investeringen lopende.

Wij willen dit werk verder doen.

Ik hoop dat we dit werk op hetzelfde elan kunnen voortzetten in de volgende legislatuur.

De inzet is dus groot. Alle partijen zullen met voorstellen komen .En dat is goed.

Want inzichten die de levenskwaliteit in onze gemeente versterken zijn welkom.

Wat is  de SPRONG van CD&V Lubbeek , waar zullen de accenten liggen in ons verkiezingsprogramma ?

Het antwoord op deze eerste vraag  is een tweede vraag stellen.

Hoe houden we voeling met de mensen in Lubbeek  ? Hoe komen we te weten wat er echt leeft ?

Tegen 2O februari hebben wij het verkiezingsprogramma van 2012 herwerkt tot een versie anno 2018.

Dan komt de precampagne : met onze caravan en 2 CD&V tenten gaan we naar de mensen toe.

Elke maand een andere deelgemeente.

Vast staat dat CD&V zich gaat profileren op 3 speerpunten

1/ meer WIJ door de verbetering van de bestaande fietsinfrastructuur , zeker in de straal van 2 km rond elke school .

2/meer WIJ voor onze  senioren : meer WIJ  voor een zorgeloze oude dag.

3/meer WIJ voor een betaalbaar wonen voor jong en oud.

Beste mensen,

Met dergelijk palmares, met dergelijke speerpunten in ons programma, vraag ik de volgende maanden voluit de steun voor CD&V Lubbeek.

Wees de megafoon voor ons programma.

En als mensen nu vragen , waar staat CD&V Lubbeek nu eigenlijk voor ?

Wij zijn smaakmakers van jullie buurt,

Wij zijn de mosterd van de gemeente, wij hebben de oplossingen en wij willen mensen samenbrengen rond deze oplossingen.

Als je naar een gesprekspartner luistert, vertel hem of haar over de plannen die we voor onze gemeente Lubbeek hebben.

Wij hebben een positieve boodschap.

Met CD&V gaan wij de weg VOORUIT, zodat we mee het verschil kunnen maken voor jouw en onze buurt.

Paul Duerinckx.